Eindelijk aanpassing Visserijwet

Maandag, 1 oktober 2012

Per 1 oktober 2012 zijn de onderstaande bepalingen die in eerste instantie op 1 maart 2012 zouden ingaan, nu echt van kracht.
Deze aanpassingen vindt u ook terug op de Lijst van Viswateren van De Winde die u samen met de Vispas van 2013 ontvangt.

Met ingang van 1 maart 2012 zouden een aantal wijzigingen in de Visserijwet plaatsvinden.

Dit is een vereenvoudiging van oude nog steeds bestaande regels die allang niet meer van deze tijd zijn.
Wedstrijdvissers mogen nu alle rietvoorns, windes en ondermaatse baarzen in hun leefnet hebben en ter weging aanbieden.
Ondanks deze vereenvoudiging toch altijd de Lijsten van Viswateren goed doorlezen!

Voor de sportvisserij zijn de meest belangrijke:

- Afschaffing minimummaten voor winde en rietvoorn.

- Actief vissen op meerval is toegestaan.

- Gesloten tijd voor de worm verdwijnt.

- Nachtvissen wordt het gehele jaar vrij m.u.v. de gebieden waar dit nu ook al verboden is. Dit staat onafhankelijk van het gebruik van een tent.
Visrechthebbenden (vaak lokale hengelsportverenigingen) kunnen hier voorwaarden aan verbinden of zelfs verbieden.

- Gesloten tijd snoek gaat terug naar laatste zaterdag in mei.

- Ondermaatse baarzen mag je in je bezit hebben als ze maar levend teruggezet worden.
Geldt niet voor het IJsselmeer.

- Verbod voor sportvissers om hun gevangen vis te verkopen.