Heden en historie

Heden
De Winde heeft circa 1000 leden waarvan er ongeveer 80 jonger zijn dan 14 jaar.
Is opgericht op 22 mei 1931, Koninklijk goedgekeurd en ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 40119411.

In Velp bevinden zich een vijftal vijvers en een aantal grachten die exclusief voor de leden beschikbaar zijn.
Verder kan er gevist worden rond en in Velp in de vijver aan de Overbeeksingel (Villapark), en de Beemd. Evenals de IJssel mag in deze twee vijvers en de rivier gevist worden door iedereen in bezit van een geldige Vispas.

Ons clublokaal is altijd beschikbaar voor alle activiteiten die met de hengelsport te maken hebben. Je moet dan denken aan prijsuitreikingen, bestuurs- en commissievergaderingen, of het houden van cursussen. Tevens vervaardigen wij hier ons eigen drukwerk.

In samenwerking en goed overleg met federatie Midden Nederland en waterschap Rijn en IJssel zorgen wij voor een goed visbestand en een gezonde omgeving voor deze dieren. De waterkwaliteit wordt maandelijks gecontroleerd op zuurstof gehalte en zuurgraad en bij (te verwachten) problemen vaker.
Bij een calamiteit wordt met het waterschap Rijn en IJssel contact opgenomen.

De controleurs, zijnde lid van de vereniging, zorgen uiteraard voor een controle op geldige visdocumenten, maar letten ook op achtergelaten vuil, een nette behandeling van de gevangen vissen of een vernieling van de oever en flora.
Waar nodig wordt contact gezocht met politie of BOA om een en ander weer in goede banen te leiden.

Historie
Een oproep in een advertentieblad op 15 mei 1931 was de aanleiding tot de oprichting.
Er melden zich op 19 mei voor deze bijeenkomst 20 bezoekers en zij waren het die aanwezig waren op de oprichtingsvergadering op 22 mei 1931.
Hierna moesten er loop- en visrechten verzameld worden.
Dit werden als eerste de Worth Rhedense kribben en hierna de haven van Westervoort, de IJsseloever langs "De Durk", aan de overkant van de IJssel de oever vanaf de steenfabriek van de heer Kruitwagen tot aan de steenfabriek "De Bahrse Pol" bij Giesbeek.Hierna zijn er nog een aantal particuliere oevers bij gekomen langs de IJssel, maar dit veranderde toen Domeinen in 1950 overging tot het verhuren van de drie meter strook.
Dit had tot gevolg dat De Winde een groot deel van de IJsseloever als huurder kwijtraakte, maar dat zij het oevergedeelte km 882 tot km 887 verkregen.
In 1969 werd de Hengelsportfederatie Veluwezoom opgericht en mochten leden van de diverse verenigingen vanaf die tijd vanaf elkaars oever vissen.
Na aansluiting van Hengelsportfederatie Veluwezoom bij de Nederlandse Vereniging van Sportvissers kwam er een nog grotere uitwisseling van wateren binnen Nederland. Deze wateren stonden in die tijd in de "Grote vergunning".

In 1932 wist onze jonge vereniging ook de visrechten te verkrijgen op "De Laak" en "Het Ronde Gat", tegenwoordig "De Laak" en visvijver te Rheden.
In 1946 kon de "Overhagense vijver" ofwel de vijver van Biljoen als exclusief viswater voor de leden van "De Winde" worden toegevoegd.

De kolken van "Van Schooten" in Lathum mochten vanaf 1 juni 1966 officieel door de leden worden bevist en op 1 oktober 1966 kwam de oostelijke circuitvijver met aansluitend de wetering daarbij. Vanaf 1 juni 1970 mochten de leden ook de westelijke circuitvijver bevissen.
Het eerste contract waarin de vijvers aan de President Kennedylaan vermeld staan en ook de overige watergangen in Velp voorkomen, dateert van 23 september 1983.